Czekamy na Państwa kontakt

22 753-04-04 e-wyniki badań

Mój kręgosłup

Rejestracja on-lineZAREJESTRUJ SIĘ

Profilaktyka w bólach kręgosłupa

Najlepszym sposobem na uniknięcie kłopotów z kręgosłupem jest profilaktyka. W trakcie spaceru pracuje wszystkie 600 mięśni naszego ciała, a więc chód jest najlepszą profilaktyką zdrowego kręgosłupa. W ciągu doby należy wykonać do 1 tysiąca różnorodnych ruchów, bo większość z nas wykonuje ruchy „ubogie”: przeważnie tylko siedzimy, leżymy i chodzimy po domu. W związku z tym, jedne grupy mięśni pracują, a inne pozostają „niedorozwinięte” i stąd bóle w kręgosłupie.

Należy zwrócić uwagę na kilka rzeczy, które zaniedbujemy w życiu codziennym.

1. Należy cały czas kontrolować swoją postawę: chodzić, stać, siedzieć prosto, brzuch powinien być wciągnięty, plecy wyprostowane, głowa uniesiona lekko w górę.

Spróbujcie wykonać prosty test: proszę stanąć przy ścianie tak, aby pięty, plecy, potylica stykały się ze ścianą. Utrzymać tę pozycję przez kilka sekund, a następnie zrobić krok do przodu.

Właśnie to jest Wasza prawidłowa postawa, należy starać się, aby ją stale utrzymywać!

2. Siedząc, nie należy zakładać nogi na nogę, ponieważ pod kolanami znajdują się dwie duże arterie (tętnice), których ucisk powoduje zaburzenie ogólnego krążenia krwi i podobne przyzwyczajenie, z biegiem czasu może powodować bóle w kręgosłupie, mięśniach nóg, żylaki, choroby naczyń krwionośnych kończyn dolnych (szczególnie u osób chorych na cukrzycę).

3. Wzmacniać mięśnie brzucha - odciążają one kręgosłup o 20%.

4. Niosąc np. ciężkie zakupy starać się rozłożyć ciężar na oba ramiona.

 

Mój kręgosłup

Przez całe życie „pracujemy" na stan naszego kręgosłupa. Jeśli zaniedbujemy go na co dzień, musimy liczyć się z faktem, że prędzej czy później, ból może przekroczyć granicę naszej wytrzymałości. Wtedy znajdziemy czas, nawet mnóstwo czasu na leczenie. Czy nie lepiej, poświęcić odrobinę uwagi i wysiłku na profilaktykę?

Spróbujmy stanąć przed lustrem i popatrzeć na siebie uważnie. Jak wygląda nasz kręgosłup? Czy nie pojawia się u nas garb? Czy brzuch nie jest wypięty do przodu? Czy nie męczą nas bóle w plecach? Niestety u większości osób występują te wszystkie objawy. Ból    w plecach i wypięty brzuch, to konsekwencja słabych mięśni. W dzieciństwie trzymały one nasz kręgosłup bez żadnego napięcia. Z wiekiem mięśnie osłabły, ze znanych nam wszystkim przyczyn: brak ruchu, nadwaga, spanie na miękkim materacu itp. itd. To wszystko sprawia,    że kręgosłup staje się częścią ciała, którą jest łatwo „uszkodzić”...

W naszym organizmie kręgosłup pełni rolę narządu podporowego, ruchu i osłony rdzenia. Dzieli się na 5 odcinków: szyjny, piersiowy, lędźwiowy, krzyżowy, guziczny. Często w czasie gwałtownych ruchów, dźwigania ciężarów, niespodziewanych wstrząsów (np. gwałtowne hamowanie samochodu), nieprawidłowego ułożenia ciała podczas snu i pracy itp. występują minimalne zwichnięcia lub przemieszczenia kręgów, mięśnie wokół takiego kręgu stają się sztywne, i to przeszkadza mu zająć swoje prawidłowe miejsce, wtedy kręg uciska nerwy i naczynia krwionośne. To może być przyczyną bólu w mięśniach, kościach i organach wewnętrznych.

Zwichnięty kręg uciska nerwy i naczynia krwionośne, które powiązane są z konkretnymi organami naszego ciała. Jeśli nerw jest uszkodzony, to i organ, którym on "kieruje", źle funkcjonuje.

Przy przemieszczeniu kręgów szyjnych mogą się pojawić następujące dolegliwości - bóle głowy, rozdrażnienie, nerwowość, bezsenność, katar, wysokie ciśnienie, ciągłe przemęczenie, alergia, głuchota, choroby oczu, wypryski, pryszcze, różnorodne egzemy, choroby gardła, przeziębienia, choroby tarczycy.

Przy przemieszczeniu kręgów piersiowych - astma, kaszel, ciężki oddech, sapanie, bóle rąk (od łokcia w dół), pleców, choroby związane z nieprawidłowym funkcjonowaniem serca, bronchit (zapalenie oskrzeli), zapalenie płuc, choroby pęcherzyka żółciowego, choroby wątroby, niskie ciśnienie, zaburzenia w krwiobiegu, zapalenie stawów, choroby żołądka, zgaga, owrzodzenie żołądka, i dwunastnicy, nieżyt żołądka, choroby nerek, stany ciągłego zmęczenie, choroby skóry (wągry, wypryski, pryszcze, egzema, czyraki), reumatyzm, bóle brzucha, niektóre rodzaje bezpłodności.

Przy przemieszczeniu kręgów lędźwiowych - zaparcia, biegunki, skurcze w nogach, choroby pęcherza moczowego, rozregulowanie cyklu miesiączkowego, bolesna miesiączka, impotencja, silne bóle w kolanach, ischias, lumbago, bóle lędźwiowe, zły krwiobieg w nogach, obrzęki kostek, "zimne" nogi, słabość w nogach, skurcze w mięśniach nóg, hemoroidy.

Każdy narząd organizmu, pośrednio lub bezpośrednio jest połączony z odpowiednim segmentem rdzenia kręgowego poprzez nerwy obwodowe. Istnieje ścisły związek pomiędzy poszczególnymi kręgami kręgosłupa a chorobami. Według prof. J. Aleksandrowicza poszczególne kręgi są powiązane z następującymi organami, a co za tym idzie z chorobami tych organów.

7 KRĘGÓW SZYJNYCH:

  • Unaczynienie głowy, przysadka, owłosiona skóra głowy, kości twarzy, mózg, ucho środkowe i wewnętrzne, układ współczulny,
  • Oczy, narząd oczny, narząd słuchowy, zatoki, wyrostek sutkowaty, język, czoło,
  • Policzki, ucho zewnętrzne, kości twarzoczaszki, zęby, nerw trójdzielny,
  • Nos, usta, jama ustna, trąbka Eustachiusza,
  • Struny głosowe, gardło,
  • Mięśnie karku, ramiona, migdały,
  • Tarczyca, łokcie, torebka stawu biodrowego.

 12 KRĘGÓW PIERSIOWYCH:

  • Przedramię, dłoń, tchawica,
  • Serce, zastawki, naczynia wieńcowe,
  • Płuca, oskrzela, opłucna, sutki,
  • Pęcherzyk żółciowy, przewód żółciowy- wspólny,
  • Wątroba, splot słoneczny, krew,
  • Żołądek,
  • Trzustka, wyspy Langerhansa, dwunastnica,
  • Śledziona, przepona,
  • Nadnercza,
  • Nerki,
  • Nerki i moczowody,
  • Jelito cienki, jajowód, układ limfatyczny.

 5 KRĘGÓW LĘDŹWIOWYCH:

  • Jelito grube, węzły pachwinowe,
  • Wyrostek robaczkowy, brzuch, udo, kątnica,
  • Narządy płciowe, jajniki (jądra), macica, pęcherz, kolano,
  • Gruczoł krokowy, mięśniówka lędźwiowej części grzbietu, nerw kulszowy,
  • Podudzia, stopy.

 KOŚĆ KRZYŻOWA ( 5 kręgów zrośniętych) – biodra, pośladki

 KOŚĆ OGONOWA (4-5 kręgów ) – odbyt.

Dlatego zdrowy kręgosłup to pierwsza zasada zdrowia. Co należy zrobić, żeby kręgosłup-fundament naszego ciała był mocny, zdrowy i wytrzymały?

  • Spać na twardym materacu.
  • Spać na małej poduszce lub wałku, który podkładamy pod szyję.
  • Mądrze się odżywiać i pić świeżo wyciśnięte soki.
  • Przeprowadzać kuracje oczyszczające organizm.
  • Brać kąpiele np. z siana lub innych ziół.
  • Codziennie wykonywać dowolny zestaw ćwiczeń fizycznych.

 


Realizujemy świadczenia medyczne w ramach umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia
Aby skorzystać z usług naszej przychodni bezpłatnie, należy przedstawić aktualne ubezpieczenie zdrowotne.
Posiadamy certyfikat ISO 9001-2015, oznacza to, że wprowadziliśmy i stosujemy system zarządzania jakością w zakresie świadczonych usług medycznych.

Informacja o polityce przetwarzania danych osobowych

W celu dostarczania naszych usług wykorzystujemy pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej o plikach cookies, opcjach wypisu oraz Twoich preferencjach kliknij tutaj. Korzystanie z naszego serwisu internetowego traktowane jest jako zgoda na politykę przetwarzania danych osobowych.